Oppilaan ja opettajan välinen keskustelu lähtee käyntiin
tiiviinä, oppilaan kokemusten pohjalta. Oppilas on huomannut viidennen käskyn
olevan varsinaisen rakkauden käskyn, ja koska hän ei halua olla ulkokullattu
tai pyrkiä edelle itseään, hän pohtii, miten voisi rakastaa sellaista, joka
häntä vihaa, aiheuttaa hänelle pahaa ja kaikkea vahinkoa. Opettaja pyytää häntä
kiinnittämään huomion Jeesuksen neuvoon vainoojien puolesta rukoilemisesta, koska
siihen ihminen pystyi, jos ei rakastamaan.
Kuinka sitten Jeesus nimenomaan käski
vihollista rakastamaan? Sitä oli opettajan
mielestä syytä tarkastella vanhaa käskyä, ”rakasta lähimmäistäsi” - taustaa
vasten, johon käskyyn Jeesus oli selvyyden vuoksi myös lisännyt ”vihaa
vihollistasi”. Tuossa lisäyksessä oli totuudenmukaisesti ilmaistu vanhan käskyn
henki. Jeesus oli lisäyksen kautta
halunnut painottaa lähimmäisen rakkauden merkitystä, mutta tuoda myös esiin
eroa yleiseen ihmiskäsitykseen ja
maailmankatsomukseen silloin ja nyt. Kun lähimmäisellä oli tarkoitettu vanhan
testamentin aikana esimerkiksi naapuria, omaan maahan tai samaan heimoon
kuuluvaa, ja vihollisella etäämpänä asuvaa, vieraaseen heimoon kuuluvaa, ja niin
uudessa käskyssä ”rakastakaa vihollisianne” tuotiin julki ihmiskuvaa ja elämänymmärrystä,
joka oli aikaisempaa kehittyneempi, syvempi ja laajempi. Siihen täytyi olla
siis myös ”tilaus”, nykykielellä ilmaistuna.
Oppilas arvelee, puolittain kysyy, että uudella käskyllä oli kansainvälinen,
poliittinen merkitys. Opettaja on jossain
määrin samaa mieltä, olihan Jeesus opettanut, että rotuun, väriin,
kansallisuuteen katsomatta ovat kaikki ihmiset veljiä, ja kaikkia oli
rakastettava. Ja hän jatkaa tähän tapaan: Lyhyesti jos tahtoi sanoa, mitä Jeesus viidennessä käskyssään opettaa - Jeesus kieltää sodan. Kuitenkaan ei tällä käskyllä, kuten muillakaan,
ole päiväpoliittista tarkoitusta. "Jotenka se ei sano: nyt, kaikki kansat, riisukaa aseenne! Se sanoo: nyt,
kaikki yksilöt, valistukaa, tulkaa kristityiksi, seuratkaa minua!” Niin, yksilöistähän kaikki lähtee, myös luopuminen aseista, kieltäytyminen sotimisesta.
Oppilaan kysymykseen, halveksiiko Jeesus siis sotamiehiä,
Ervast vastaa ensin kysymyksellä, oliko hänen henkensä mukaista halveksia
ketään. Hän jatkaa tuoden esiin valoisan näkemyksensä. Sen mukaan Jeesus epäilemättä
tiesi yhtä hyvin kuin me tänään, että sotilaiden joukossa on tavallista
ritarillisimpia, mitä rehellisimpiä ja kauniimpia luonteita. Oli vain kysymys
siitä, että yksilöt heräisivät. Ja vielä niin, että olisivat uuden elämän
ymmärryksen omaksumisessa täysin vilpittömiä, vailla teennäisyyttä tai
epäröintiä. Hän toteaa myös, että totuus
vapauttaa, ja mitä ilmeisimmin myös kokemuksensa pohjalta sanoo: ”Kun ihminen
näkee totuuden, hän ihastuu, hän riemastuu, hän tulee autuaaksi. Taivasten
valtakunnan elämä aiheuttaa ehkä ulkonaisia vaikeuksia, mutta se varmasti tuo
mukanaan sisäisen rauhan ja onnen.”
Eloisaan dialogin muotoon laadittu selitysosa, kommentaario,
tarjoaa tässäkin luvussa lukijalle mahdollisuuden mielekkäällä tavalla saada
vastauksia myös itse käännöstä koskeviin erityiskysymyksiin, joiden tekeminen
lienee ollut myös kirjailijan toiveena. Ne
avaavat ja valaisevat lisää aseettomuuden sisältöä ja merkitystä tavallisen
ihmisen ja jokapäiväisen elämän kannalta. Mainittakoon kuitenkin, ettei
Vuorisaarna-kirja ole tekijänsä ainoa teos, jossa Jeesuksen käskyihin voi myös
omakohtaisesti paneutua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti