Henkisen
opettajan ja oppilaan väliseen dialogin
muotoon laaditun Vuorisaarna-kirjan kommentaario-osan johdanto lähtee
liikkeelle oppilaan kysymyksestä puhuiko Jeesus opetuslapsilleen vai
kansanjoukolle. Kysymystä perustellaan mm. erolla esoteeristen ja eksoteeristen
opetusten välillä, joista edellinen, suora puhe ”taivasten valtakunnasta” oli
evankeliumien mukaan omistettu opetuslapsille ja jälkimmäinen, lähinnä
vertauskuvallinen oli tarkoitettu kansaa varten. Kysyjää kiinnostaa myös, tarkoittaako
”vuorelle” samaa kuin ”hengen ylängöille”, jonne kansan joukot eivät voineet
Jeesusta seurata. Opettaja suosittaa siinä
vaiheessa jättämään allegoriat ja pitämään kiinni kertomuksen realistisesta
muodosta, jolloin saattoi havaita vuorisaarnan oman muodon puhuvan sen
olettamuksen puolesta, että kysymys oli esoteerisesta opetuksesta. Tästä esimerkkinä Jeesuksen sanat, ”Te olette
maan suola”, joka kertoo, että hän kääntyi opetuslasten puoleen.
Mutta miksi
pitkä, kaunis opetuslapsille aiottu puhe pidettiin suuren väkijoukon, hartaiden
kuulijoiden keskellä, kansanjoukon, joka oli puheen jälkeen opetuksista
”hämmästyksissään”? Vuorisaarna ei siis voinut olla esoteerinen”.
Keskustelu etenee ja päädytään siihen, ettei saarna voinut olla myöskään
eksoteerinen, vaan sekä esoteerinen että eksoteerinen, tarkoitettu sekä
opetuslapsille että yleisölle, ja että vuorisaarnalla koottuna erilaisista
aineksista, monelta taholta ”Herran sanoja” (logoi)oli aivan oma erityinen
asemansa evankeliumin kertomuksessa. Jeesus
todennäköisesti oli pitänyt ”montakin vuorisaarnaa”, ja Matteuksen vuorisaarna
oli kokoelma ydinlauseita. Ei tavallinen esitelmä tai puhe, vaan erikseen
koottu kokonaisuus, joka antoi oikean käsityksen Jeesuksen opetusten sisällöstä
ja hengestä, vaan ei muodosta. Eihän kukaan pitemmässä esitelmässään puhu
ainoastaan mietelauseita, mikä ei tehnyt tyhjäksi sitä, että tämä
taiteellisesti ja filosofisesti ehjä ja ihana ”puhe” oli ensimmäisellä sijalla
maailmankirjallisuudessa. Niin, ja ytimekkäitä lauseita saattoi Jeesus useinkin
lausua sopivassa tilaisuudessa. Ja mitä vuorisaarnan merkityksestä saattoi
ajatella, niin se oli syntynyt, annettu, seistäkseen merkkipylväänä vanhan ja
uuden ajan välimailla. Vanhalla ajalla olivat syvemmät opetukset olleet vain
esoteristeja varten, mutta nyt hengen syvimmät salaisuudet ja samalla myös
”pelastuksen tie” olivat avoinna kaikille.
Sen vuoksi Vuorisaarna olikin lyhyt esitys kristinuskosta, jota kukaan
kristitty ei saattanut sivuuttaa, opettaja tähdentää.
Johdonmukaisesti
nousee oppilaan mieleen kysymys, eikö Kristus ollutkaan Jumalan poika? Opettajan
vastaus kattaa sekä selkeyden että ulottuvuudet. Jeesus oli ihminen, jossa
Jumala eli. Ja vaikka hän näin ollen oli Jumalan poika, ei hän ollut Jumalan
”ainoa” poika eikä ”Jumalan poika” yliluonnollisessa merkityksessä. Hän tunsi
Jumalaa, olemassaolon ja elämän henkeä syvemmin ja samalla yleistajuisemmin
kuin kukaan muu, ja opetti Isästä, elämän Hengestä, joka oli hyvyys, rakkaus,
laupeus, ja jonka valtakunta ei ollut tästä maailmasta. Jeesus oli puhunut kahdesta valtakunnasta,
hengen ja aineen, Jumalan ja mammonan. Molempiin kuului ihminen syntyperänsä
nojalla, mutta enimmäkseen kuitenkin tyydyttiin jälkimmäiseen eli aineen
valtakuntaan. Mitä oli käytännössä kuulua hengen valtakuntaan, ja mitä oli
riistäytyminen irti aineen vallasta? Näitä
asioita käsitellään paljonkin kirjassa. Mutta nyt katse kääntyi profeettoihin,
jotka olivat henkisestä elämästä puhuneet ja sitä myös eläneet. Ja Jeesukseen, joka oppilaan mielestä oli
profeetoista voimakkain, suurin. Sillä kykeni ojentamaan auttavan kätensä
aineen pimeydessä vaeltaville ihmisveljilleen, kutsuen heitäkin ottamaan osaa synnynnäiseen
perintöoikeuteensa. ”Niin, semmoinen oli
hänen oppinsa ja elämänsä. Voimme siis edetä ja käydä tarkastelemaan itse
vuorisaarnaa”, opettaja toteaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti