Luvun laajuuden
vuoksi keskityn poimintojen kautta sen johtoajatuksiin jättäen oppilaan ja
opettajan väliset kysymykset ja keskustelut referoivan kuvaukseni ulkopuolelle.
Tai ehkäpä ne ovat myös osittain mukana ja löydettävissä, lyhennelmän ilmatilassa,
rivien välissä ja lukijan omassa mielessä ja tajunnassa.
Vuorisaarna
kuvaa elämää hengen ja taivasten valtakunnassa. Kahdeksan autuuden julistusta
-”taivasten valtakunnan portti”,
määrittävät kelle ovi sinne avataan ja mitä odottaa sisäpuolella. Jeesus
ei tarkoittanut taivasten valtakunnalla ainoastaan kuoleman jälkeistä elämää,
vaan henkistä olotilaa, joka on ikuisuudessa ja siis ajasta riippumaton. Se on
takana nyt, niin kuin kuoleman jälkeen, sillä erotuksella että ”nyt on
otollinen aika”. Autuutta ei pidä
käsittää metafyysiseksi olotilaksi, jota voi kokea vasta ruumiista
irtaannuttua. Hengen valtakunta on avoinna kaikille ”eläville” ja vain niille
”kuolleille”, jotka ovat sitä eläessään maistaneet. Hengen valtakunnan elämä ei
ole korkeinta onnea vain ihmisen eläessä, ollessa maan päällä, sillä ennen
jälleensyntymistään taivasten eli hengen valtakunnan elämä on korkeinta onnea
kaikille ihmisille. Autuus ei ole kärsimyksen sammumista ja sillä tavoin
negatiivista luonteeltaan, vaan positiivisesti mukaansa tempaavaa. Ikuisella
olemassaololla sinään ei olisi eikä ole mitään ”ajallista” tarkoitusta, niinpä
ikuisen olemassaolon tarkoitus piilee kasvaen, laajentuen ja syventyen sen
omassa itsessä. Onni ja autuus on työssä, hyvässä siunausta tuottavassa työssä,
vaihdellen levon kanssa. Koska työ on aina myös vaikeuksien voittamista ei
onnikaan sulje ulos kärsimystä. Onni (autuus) kuitenkin voittaa kärsimyksen.
Nuo kahdeksan
autuudenjulistusta: Autuaita ovat köyhät, lempeät, murheelliset,
oikeamielisyyttä janoavat, armeliaat, puhdassydämiset ja oikeamielisyyden takia
vainotut jakautuvat neljään pariin: ensimmäinen ja viimeinen, toinen ja
seitsemäs, kolmas ja kuudes, neljäs ja viides. Kuvitellaan ne pujotetuiksi nuoraan, jolloin
ne nuoraa keskeltä nostamalla joutuvat rinnatusten ja koko laite muodostaa
ahtaan portin. Sillä edellytyksellä, että toisen ja kolmannen julistuksen
järjestys muutetaan vanhimman, latinankielisen tekstin (n.s.codex aniamus)
mukaiseksi. Kun julistuksia näin pareina ja samalla porttina tarkastelee,
ensimmäinen, ”autuaita ovat köyhät hengessään, sillä heidän on taivasten
valtakunta” ja viimeinen: ”autuaita ne, joita oikeamielisyyden takia vainotaan,
sillä heidän on taivasten valtakunta” kuuluvat yhteen jo, muodollisesti senkin
nojalla, että jälkilause molemmissa on sama. Molemmissa on kysymys
toteamisesta, ja samalla tietynlaisesta vankkuudesta, lähtökohtaisuudesta, portista
sisään astumisen mahdollistamiseksi.
Mitä on olla
köyhät hengessään? Mistä köyhyydestä on kysymys? Jokainen ihminen saattaa
tuntea itsensä köyhäksi hengen puolesta, hengen asioissa, henkisessä tiedossa
ja elämässä. Ja jos hän silloin kaipaa ja ”kerjää” henkeä, voidaan häntä sanoa
autuaaksi, koska Jeesuksen sanojenkin mukaan taivaallinen Isä antaa pyhän
hengen niille, jotka sitä häneltä anovat. Mutta pääasia on toinen tulkinta,
joka koskee tavallista, aineellista köyhyyttä. Ei kuitenkaan niin, että
ihmisille kuuluisi taivasten valtakunta pelkän köyhyytensä nojalla. Tarkoitus
selviää rinnakkaisjulistuksesta, ”autuaita ne, joita oikeamielisyyden takia
vainotaan”. Siis keitä ovat köyhät ja oikeamieliset? Köyhillä Jeesus tarkoittaa
niitä, jotka samalla ovat oikeamielisiä, oikeudentuntoisia, joiden sydän on
vapaa aineellisuuden vallasta. Köyhyydellä on psykologinen merkitys. Se ei ole
sama kuin puute, varattomuus, kurjuus,
sitä ei siis ihannoida. Kysymys on sydämen vapaaehtoisesta luopumisesta
maallisista rikkauksista ja omistuksesta ja väsymätön toivomus ja rukous, että
maallista hyvää riittäisi kaikille. Köyhä on se, joka ei itselleen mitään vaadi
eikä itseään ajattele, vaikka olisi maallisesti rikaskin. Ihmisen tulee oppia
köyhäksi missä olosuhteissa tahansa. Köyhä ihminen voi olla taloudellisesti
kerjäläisen asemassa, niin kuin olivat profeetat ja apostolit, Jeesus Kristus
ensimmäisenä. Buddha samoin. Kukaties jokainen herätessään luopuu tavaroistaan,
tai ainakin niiden ”haalimisesta”, jos hänellä niitä on. Mutta painopiste ei
ole ulkonaisessa, vaan sisäisessä. Sen tähden sydämestään köyhä ei myöskään
pelkää jos kohtalo määrää hänet omaisuuttaan hoitamaan. Kun pyrkijä on köyhä,
on hän samalla jo taivasten valtakunnassa.
Toinen pari
kuuluu, ”autuaita ovat lempeät, sillä he tulevat perimään maan” ja ”autuaita ovat rauhanrakentajat, sillä heitä
tullaan nimittämään Jumalan pojiksi(hyios)”. Millaisia ovat lempeät, jota sanaa
käytetään alkuteksteissä? Praies kuvaa niitä ihmisiä, jotka luonteeltaan ovat
hellämielisiä, lempeitä, hiljaisia, hyviä, joka on positiivinen ominaisuus. Autuudenjulistuksessa
kuvatut lempeät ovat positiivisesti ja aktiivisesti lempeitä, myötätuntoisia,
ymmärtäväisiä toisia kohtaan ja antavat heille anteeksi, mutta eivät ole
arkoja, pelkureita, ”holtittomia”. Lempeä ja hiljainen on myös horjumaton,
järkähtämätön. Kun kiinnittää taas huomiota julistuksen vastinpariin niin sana
”rauhanrakentajat” (kreikkalaisessa tekstissä eireenopoioi, latinanaisessa pacifici) paitsi että se painottaa rauhaa,
myös ilmaisee, että on tehty jotain rauhan aikaansaamiseksi. Rauhanrakentajat
ovat niitä ihmisiä, joiden elämä ja työ tähtää rauhan aikaansaamiseen maan
päällä, jotka työskentelevät Jumalan valtakunnan puolesta, ikävöiden sitä
profeettain ennustamaan aikaa, jolloin maan päällä vallitsee rauha. Keinot rauhanrakentamiseksi on määritelty
rinnakkaisjulistuksessa ”lempeät”. Jeesuksen mieleisiä rauhanrakentajia ovat
jotka sanan ja hengen, esimerkin ja elämän lempeällä ja hiljaisella voimalla
työskentelevät ihmiskunnan onnen puolesta. Väkivalta tai pakko, kouriintuntuva
tai aatteellinen, ei kuulu heidän ohjelmaansa. Tämä on niin tärkeätä, niin
erityistä Kristuksen seuraamisessa, että rauhanrakentajia (taivasten eli hengen
valtakunnassa) nimitetään ”jumalan pojiksi”. Ja osoittaakseen, ettei heidän
työnsä ole turha, vaikka inhimmillisesti katsoen tuntuu, niin kuin eivät saisi
mitään aikaan, lupaa Jeesus vielä, että ne, jotka eivät turvaudu vääriin
keinoihin, lopulta voittavat, ”perivät maan”.
Maailma lopulta tunnustaa, että muilla keinoin rauha ja onni ei ole
luotavissa.
Kolmannen
autuudenparin, ”autuaita ovat murheelliset, sillä heitä tullaan lohduttamaan”
ja ”autuaita puhtaat sydämestä, sillä he tulevat näkemään Jumalan”
jälkilauseissa on taas yhtäläisyys. Suurin lohdutus, mikä ihmisen osalle voi
tulla on, että hän saa nähdä Jumalan, koska silloin murheen syy hänelle selviää
samalla kun murhe katoaa. ”Jumala” on elämän henki, olemassaolon tajunta. Järjellemme
Jumala on mm. totuus. Totuus on aina
parempi kuin tietämättömyys, epätietoisuus, epäily. Järkevä ja ajatteleva
ihminen ei missään asiassa pelkää totuutta. Se on hänen korkein päämääränsä, ilonsa
ja lohdutuksensa. Jumala on kuitenkin paljon enemmän kuin totuus näin
käsitettynä. ”Nähdä Jumala” ei ole sama kuin nähdä jokin tieteellinen tai
filosofinen totuus. Nähdä Jumala on samalla tulla osalliseksi Jumalan
totuudesta, Jumalan elämästä, hengestä ja autuudesta. Se merkitsee syntymistä
ylhäältä. Hän on jo Jumalan valtakunnassa, hän on saanut nimekseen Jumalan
poika. Kukaan muu ei voi nähdä Isää kuin Poika.
Tässä
autuudenjulistuksessa ei ole kysymys maallisista suruista ja murheista, vaan surusta,
joka seuraa sydämen puhdistusta ja on sille ominainen. Sydämen puhtaus voi olla
ihmisellä luonnostaan, ja silloin hänen tehtäväkseen jää säilyttää sydämen
puhtaus, tai se voi olla hänelle kuten oli aikoinaan Buddhalle, puhdistavan
itsekasvatuksen kautta saavutettuna. Mitä on sitten sydämen puhtaus, sitä
Jeesus itse määrittelee. ”Sillä sydämestä lähtee pahoja ajatuksia, murhia,
aviorikoksia, haureuksia, varkauksia, vääriä todistuksia, pilkkaa”. Jeesus mainitsee pahat ajatukset ensimmäisinä,
karkottamassa puhtauden sydämestä. Niinpä
saattaa ajatella Jeesuksen sanoillaan myös tarkoittaneen, että epäpuhdasta sydäntä
voidaan puhdistaa. Mutta jos ihminen silmänräpäyksessä tahtoo tulla pyhäksi ja
puhtaaksi sydämestään, hän ennen pitkää pettyy, vaikka kääntymyksessä Jumalan
armo olisikin ollut ylitsevuotava. Hänen on pestävä sydämensä puhtaaksi joka
päivä uudestaan, kunnes ei mikään tahra siihen enää pysty. Tästä jo Buddha
puhuu, ajatusten säännöllisestä puhdistuksesta, vartioimisesta,
hallitsemisesta. Ajatukset ovat lähimpänä ihmistä itseään, hänen tahtovaa, ja
juuri sen tähden hän voi oppia ajatuksiaan ohjaamaan, keskittämään,
valikoimaan. Ja kun sydämestämme teemme
temppelin, jossa saasta ei viihdy, kyllä ”Jumalan armo” ottaa siihen asuntonsa.
Murhe, josta autuudenjulistus puhuu, on tyhjyyden tunne, joka seuraa oman
itsekkään persoonallisuuden kuolemaa. Se on murhe, jolla jo sinään on oma
salaperäinen lohdutuksensa, jonka suurimpana saavutuksena on ”Jumalan näkeminen”.
Kolmannen
autuudenparin saatua näin selvityksensä käännytään neljänteen, joka kuuluu: ”autuaita
ne, jotka isoavat ja janoavat oikeamielisyyttä, sillä heitä tullaan ravitsemaan”
ja ”autuaita armeliaat, sillä heitä kohtaan tullaan osoittamaan laupeutta”. Kun
ikävöidään oikeamielisyyttä maan päälle, se tarkoittaa, että tahdotaan oikeutta
kaikille, ei vain itselle. Semmoiselle mielelle selviää, mitä ”oikeus”
merkitsee sekä maalliselta että taivaalliselta näkökannalta. Oikeamielisyyttä,
oikeata mieltä janoavan ihmisen järki kirkastuu, mutta hänen oikeudenjanonsa ei
ole kiihkoisaa, ei vihan aiheuttamaa. Vaan kuten Jeesus rinnakkaisjulistuksessa
sanoo, ”autuaita armeliaat”. Vain
sellainen oikeudenjano auttaa ja autuuttaa, joka on samalla rakkauden, säälin,
myötätunnon, lempeyden läpitunkemaa ja kannattamaa. Mitä oikeudesta maan päällä
tuleekaan ilman rakkautta? Ei Jumalakaan taivasten valtakunnassa voi osoittaa
laupeutta sille, joka ei veljiään kohtaan ole armelias näkyvässä maailmassa.
Opetuslapsi, jonka sydän on hellä ja täynnä rakkautta, tulee hengessään
valaistuksi ja saa osakseen jumalallista laupeutta, kun hän oikeutta isoo ja
janoo.
Autuudenjulistukset,
kaikille lausutut, kuvaavat taivasten valtakunnan jäseniä ja ilmaisevat millä
ehdoilla kansalaisuus hengen näkymättömässä valtakunnassa on lunastettavissa. Kaikille
kuuluu sanoma; joka tahtoo, ottaa sen
vastaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti