Vuorisaarnan ensimmäinen käsky nostaa oppilaan mieleen kysymyksen, tekeekö Jeesus näin mitättömäksi Mooseksen antamaa tappamisen kieltoa, mutta ymmärtää pian, että tappamattomuus on luonnollista sille, joka noudattaa käskyä: älä suutu. Käsky on hänestä kiintoisa, mutta laittaa miettimään, onko sitä mahdollista joka päivä noudattaa?
Opettaja lähtee siitä, että vaikka Jeesuksen käskyt on annettu vapaaehtoisina kehoituksina, niin jos halusi Jeesuksen jäljessä kulkea, oli ohjetta pidettävä aina mielessä, ja sitä kykynsä mukaan elämässään toteutettava. Keskustelu etenee, sivuten myös historiaa ja sen ilmiöitä, kuten ”pyhää vihaa”, jota on kristikunnassa pidetty oikeutettuna. Opettajan mielestä syy on siinä, ettei olla riittävästi tunnettu Jeesuksen opetuksia; on eletty ”vanhassa liitossa”, jonka käskytkin ovat käyneet ylivoimaiseksi toteuttaa.
Mutta mitä
Jeesus tarkoitti luettelemillaan rangaistuksilla, joita suuttunut ja vihastunut
oli ansainnut? Ja pitikö ihmisiä haastaa oikeuteen suuttumistensa takia,
vaikkeivät muuta pahaa olisi tehneet? Tietenkään ei, sillä kuten Tolstoikin oli
sanonut, kysymys oli vertailusta. Jeesus
puhui suuttumisen asteista: suuttumisesta sydämessään, suuttumukselle vallan
antamisesta sanoissaan sekä raivostumisesta. Viittaaminen vanhatestamentin hengen mukaisiin
kriteereihin ja rangaistuksiin oli luonteeltaan rinnastavaa ja samalla symbolista,
tarkoituksena avata kulttuurillisten tapojen ja totunnaisuuksien kautta silmiä siihen,
kuinka hyödytöntä, haitallista, epäeettistä ja vahingollista jo suuttuminen ja
vihan pito oli, ajateltuna vapaasti Ervastin ajatuksenkulun mukaan. Jeesus ei siis neuvonut vetämään ketään
oikeuteen, vaan kehotti ihmisiä aina sopimaan nopeasti riitapuolensa kanssa. Ehkä
jo senkin vuoksi, ettei hän aivan järkähtämättömästi maalliseen oikeuteen
luottanut, huomauttaa Ervast.
Oppilasta
kiinnostaa, miksi Jeesus tässä yhteydessä puhuu alttarista ja uhrilahjoista. Opettajan
tietona on, että vanhimmat tekstit ovat säilyttäneet oikean ajatuksen – etenkin
lauseessa ”tuot esille lahjasi”. Tällä
Jeesus ilmeisesti tarkoitti, että sovinto toisen ihmisen kanssa oli todellinen
uhri, koska sopiessaan ihminen uhrasi Jumalalle oman riitaisen ja kylmän
sydämensä. - Niin, ja joskus varmaan myös loukatun, pahan mielensä Luku jatkuu tuomittuna ja vangittuna olemisesta kertovien kohtien käsittelyllä. Ensin tavallisten, maallisten olosuhteiden kannalta, ja sitten metafyysisemmin, ihmisen joutumisesta ristiriitaan korkeamman itsensä kanssa ja samalla omaan vankilaansa. Oikeudentuntonsa vuoksi vainotuista, joista oli ollut puhe aiemmin, todetaan nytkin, että sellaisessa tilassa ja asemassa oleva ihminen oli ”autuas”, ja sisäisesti vapaa. Mutta riidasta tai ajattelemattomuudesta johtuvasta oikeuteen tai vankilaan joutumista Ervast on sitä mieltä, ettei sellainen ainakaan edistänyt opetuslapsen, totuuden etsijän työtä taivasten valtakunnan puolesta, vaan oli omiaan haittaamaan ja hidastamaan sitä. Ja vaikka ottaisikin huomioon, että ihmiset ovat heikkoja ja epätäydellisiä taivasten valtakuntaan pyrkiessään, niin Jeesus tuskin tarkoitti tässä yhteydessä lähimpiä opetuslapsiaan, sillä kaiken jättäneenä he eivät olleet enää alttiita lankeamaan mammonan kiusauksiin ja joutumaan riitaan vaikkapa veloista tai omistusoikeuksista maailman ihmisten kanssa. Joten Mestari puhuikin ehkä tulevista ajoista ja vastaisista seuraajistaan, Ervast kertoo.
Toiseen merkitykseen liittyen sukeutuu opettajan ja oppilaan välille kiintoisa keskustelu erityisesti Jeesuksen sanoista: ”… niin kauan kuin vielä olet tiellä kanssaan…” ”Ihmisen omatunto, usein voimme sanoa - hänen valistunut järkensä ja hänen inhimmillinen sydämensä, on se korkeampi itse, jonka ääntä hän ei aina kuuntele ja jonka kanssa hän siten joutuu ristiriitaan”.
Ja millä
tavoin me ihmiset joudumme ristiriitaan omantuntomme kanssa? opettaja kysyy, ja
siihen tähän tapaan vastaa: Suhteessa
toisiin ihmisiin, kylmyytenä, kovuutena,
ylpeytenä, ynseytenä, kadehtimisena, iloitsemisena toisen vahingosta,
vääryydentekona, velvollisuuksien laiminlyöntinä, valehtelemisena, pettämisenä…
Omatunto vaatisi mielenmuutokseen, anteeksipyyntöihin, elämäntapojen
uudistamiseen, mutta monesti ihminen on mieluummin riidassa omantuntonsa kanssa
kuin nöyrtyisi ihmisten ja itsensä edessä.
Omantuntonsa
kanssa olisi hyvä pyrkiä sopimaan kuitenkin nopeasti, juuri elämän aikana,
sillä kuoleman jälkeen jokapäiväinen persoonallinen minä erotetaan korkeammasta,
ellei hän ole eläissään tehnyt sitä niin omakseen, että se on tullut häneksi
itsekseen. Korkeamman minän tehtävänä on ihmisen kuoltua arvioida hänen elämäänsä
ja huolehtia hänen puhdistumisestaan. ”Katolinen kirkko on säilyttänyt
purgatorio-dogmissaan paremman muiston alkuperäisistä kristillistä opeista kuin
protestanttinen kirkko, sillä evankeliumitkin selvästi opettavat hadeksesta,
shoelista eli tuonelasta. Ja minä näen tuossa Jeesuksen lauseessa vielä
muutakin. Näen viittauksen jälleensyntymiseen”, Ervast kirjoittaa. Ja mitä vankilaan vielä tulee, niin hän
jatkaa, että pahat teot ja laiminlyönnit kirjoitetaan elämänkirjaan vastaista
sovitusta varten, joka tapahtuu näkyväisessä elämässä, missä on rikottukin.
Ruumiillinen elämä, niin ihmeellistä, kaunista ja lumoavaa kuin se toisaalta onkin,
tai ehkäpä juuri siksi, on siis se vankila, johon ihminen heitetään aina
uudelleen niin kauan kuin viimeinenkin velka on maksettu.
Kirjassa oppilas
on kiinnostunut jälleensyntymisopista, pitäen sitä valaisevana ja luonnollisena
ajatellessaan elämää kouluna, jossa ihminen käy oppimassa. Hänen mieleensä
nousee lisää kysymyksiä - miten sovittaminen käy ja on mahdollista, jos ei
muista aiemmin eläneensä, ja onko sanottu, että ihmiset jotka ovat toisilleen ”velkaa”
syntyvät samalla kertaa jälleen? Ervast selvittää,
ettei sovitusta ole syytä ajatella orjamaisesti tai kirjaimellisesti. Ihminen
syntyy eri aikoina ja eri paikoissa kohtalonsa mukaisesti, vain jotkut ovat
niin voimakkailla rakkauden tai vihan siteillä kiinni toisissaan, että kulkevat
ns. käsi kädessä, sovittaen - tai tehden uutta karmaa, mutta elämänlain mukaisesti
perusta on siinä, että niin paljon kuin olemme saaneet ihmiskunnassa aikaan
kärsimystä, niin paljon iloa ja onnea meidän tulee ihmiskuntaan luoda.
Miksi kirkko
ei opeta jälleensyntymistä? Ervast
vastaa, nojatuen historiallisiin tosiseikkoihin. Jälleensyntymisoppi, joka oli ollut
ensimmäisinä vuosisatoina useiden kristillisten lahjojen tunnustama oppi poistettiin
Raamatusta vuonna 553 Konstantinopolin kirkolliskokouksessa, yksinkertaisella
äänten enemmistöllä. Kirkossa oli
vähitellen vahvistunut usko ulkonaiseen vapahtajaan, lunastajaan, sovittajaan, johtuen
kenties siitä, että vaikka evankeliumit puhuivat selvästi pojasta, jonka Isä
rakkaudesta lähetti maailmaan ja johon uskominen oli ihmisen pelastus, epistolat
ym. Uuden Testamentin kirjat puhuivat selvästi ”ristiinnaulitusta vapahtajasta”.
Ja koska kirkossa oli monenlaisia lahkoja, joista emäkirkkokin oli yksi, täytyi
vallassa olevan kirkon askel askeleelta määritellä ja vahvistaa oma
maailmankatsomuksensa ja perimätietonsa.
Luku päättyy
opettajan toteamukseen, ettei ole välttämätöntä uskoa erikoisiin teologisiin
oppeihin vuorisaarnan eettisen elämänymmärryksen omaksumiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti