Toisessa käskyssä, kuten ensimmäisessäkin,
Jeesus on tahtonut teroittaa jotain uutta elämänohjetta, joka kokonaan poikkesi
vanhasta. Kun Mooseksen käskyssä sanottiin, ”älä tee aviorikosta”, Jeesus meni syvemmälle,
asian ytimeen, siveettömyyden tai
nykykielellä ilmaistuna epäeettisyyden, vastuuttomuuden, epämoraalisuuden
ilmentymään, josta aviorikoskin on
seurausta. Keskustelussa oppilaan kanssa Ervast lähtee avaamaan ja purkamaan
tuota ilmentymää, ja kysyy, missä siveettömyys asuu? Hän kääntää huomion ihmisen ajatuksiin ja
sydämeen. Oppilaan kysymyksestä, miksi opettaja käytti
suomennoksessaan ”häpäistä"- sanaa ”huorintekemisen” sijasta seuraa valaiseva
keskustelu, jossa Ervast käskyn sisältöä esille tuoden, eritellen ja vertaillen auttaa havaitsemaan, kuinka evankeliumin alkuperäisestä
tekstistä on pääteltävissä, ettei Jeesus puhunut sukupuolisesta
siveettömyydestä ainoastaan ”aviorikoksena”. Esimerkkinä tästä kreikankielinen sana
gynee, joka merkitsee yhtä hyvin naimisissa olevaa kuin naimatonta naista. Sama
yleinen merkitys on latinalaisella sanalla mulier, jota versio Vulgata tässä
kohden käyttää. Jos Jeesus olisi tarkoittanut vain aviovaimoja, hän ei olisi
silloin käyttänyt yleisesti sanaa ”nainen”.
Se mitä Jeesuksesta tiedetään, tukee vahvasti käsitystä, että hän oli luonnollinen ihminen, joka ei torjunut tai väheksynyt ketään eikä kieltänyt elämän moninaisuutta. Suvaitsevaisuuden ja elämän eri puolien tuntemuksen ei tarvitse kuitenkaan sulkea pois asioiden erottamiskykyä, varovaisuutta ja viisautta. Mitäpä muuta yhtä tärkeää voisi ajatella
Jeesuksen, kuin myös Pekka Ervastinkin Vorisaarna-kirjassaan halunneen toisen käskyn kautta opettaa, kuin että sukupuolivoimatkin olivat jumalallisia, ihmisen kasvuksi ja kehitykseksi tarkoitettu ja että niiden väärinkäyttöä tuli välttää. Niinpä toisessa käskyssä puhutaan enemmän kuin rivien välistä, myös noiden voimien väärinkäytön kauaskantoisista ja huonoa karmaa
tuottavista seurauksista. Samalla kun muistutetaan suorin sanoin niin parisuhteessa eläviä
kuin parisuhteeseen aikoviakin siitä, miten vastuullisesta asiasta
sukupuolisessa sitoutumisessa onkaan kysymys.
”Älä ole ajatuksissasi epäpuhdas, sillä jos
katselet naista himoiten, häpäiset häntä jo sydämessäsi”, Ervast tuo esiin käskyn suomennoksessaan. Ja lisää, että asianomaisilla muutoksilla
tämä tietysti koski naisia yhtä paljon kuin miehiä. Ja koska ei siis ollut kysymys vain aviorikoksesta,
sana ”häpäistä” oli oikea ja asiallinen, sopien sanottavaksi sekä naineista että
naimattomista, vastaten kreikankielisessä alkutekstissä ilmaistua tarkoitusta.
Se, miten
vuorisaarna jatkuu tästä eteenpäin tuntuu kirjan oppilaasta raskaalta, eritoten säkeet, jotka ovat antaneet aihetta ruumiin
silpomiseen. Ja hänen on vaikea uskoa, että Jeesus olisi niin tarkoittanut. Ja
sekin häntä mietityttää, tuomitsivatko nuo säkeet synniksi kaiken aistillisen elämän,
kaiken taiteen, kaiken kauneuden, niin kuin puritaanit, pietistit ja monet muut
uskossaan kiihkoilevat tahot olivat tehneet. Vastauksessaan opettaja tähdentää,
että vaikka ne todella löytyvät alkuperäisissä muistiinpanoissa, neuvot on
otettava vertauskuvallisesti, ja ne koskevat ensi kädessä sielullisia eikä
ruumiillisia asioita. Tärkeää oli myös muistaa, että niitä saattoi ymmärtää
vain taivasten valtakunnan valossa, ja siis olivatkin annetut Mestarin
seuraajille, niille, jotka tahtoivat pyrkiä taivasten valtakuntaan. Ja hän
kysyy oppilaalta, osaako hän sanoa, mikä taivasten valtakunnan perussävel on? Mutta
oppilas kokee vieläkin jonkinlaista hämmennystä. Niinpä opettaja ehdottaa, että
he jättäisivät säkeet rauhaan ja pyytää oppilasta kanssaan muistelemaan, mitä
muuta Jeesus on opettanut taivasten valtakunnasta. Päädytään toteamaan, että Jeesuksen seuraaja
on täynnä lapsellista iloa ja viattomuutta, enkelimäistä riemua ja omantunnon
rauhaa. Lapset ja enkelit kun tunnetaan mm. siitä, että heidän aistinsa tuottavat
heille yhtä mittaa iloa. Kaikesta kauniista ja jalosta he iloitsevat, maailma
on heille täynnä aavistamattomia ihanuuksia, elämä täynnä iloisia yllätyksiä.
Mutta heidän ilonpitonsa on puhdasta, viatonta, pyhää. Ja tähän samaan elämään
pyrkii opetuslapsi, taivasten valtakunnan tavoittelija. Oppilas empii, onko se mahdollista ihmisen saavuttaa. Opettajan vastaus Jeesuksen sanoin - ”ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista” saa toisen edelleen vähän ihmeisiinsä; noinko opettaja pyörtää aiemmat sanansa siitä, ettei ulkopuolista vapahtajaa tarvita, koska lunastaja on hänessä itsessään. Siihen opettaja sanoo, ettei ole mitään ristiriitaa , sillä hän oli toistanut Jeesuksen sanoja. Jeesus puhui Jumalasta ”henkenä”, joka hallitsee näkymättömässä, taivasten valtakunnassa. Ja tuo valtakunta on ihmisessä, ihmisen sisimmässä, hänen hengessään, ja siis Jumalakin on hänessä. Mutta ihminen ei voi tuntea häntä muutoin kuin elämällä hänessä. Opettajan mielestä valaisevin ja ratkaisevin määritelmä Jumalasta kuuluu: Jumala on rakkaus.
Oppilas on
tarkennusta vailla, sillä lause on paljon käytetty, jonkinlainen sanonta. Myös
opettaja pitää johdonmukaisuutta tärkeänä, niinpä hän jatkaa, vastauksina oppilaan
uusiinkin kysymyksiin, tähän tapaan: Koska Jumala asuu henkemme taivaissa ollen
rakkaus, on siis siellä piilevä vapahtaja se Rakkaus, joka on ihmisen suurin,
korkein, sisin ja syvin siveellinen voima. Se tekee meidät lapsiksi ja enkelten
kaltaisiksi. Mutta rakkaus on kykenemätön toimimaan ilman uskoa. Kun uskoo
rakkauteen, niin rakkaus meissä voittaa. Silmänräpäyksessä emme voi olla
täydellisiä, ja elämä on tie, jota on kuljettava. Rakkaus ei ole sokea voima
kuten maallinen lempi, vaan itse viisauden olemus. Rakkaus on aurinko ja
sielumme on kukka, joka avaa lehtensä elämälle ja valolle.
Keskustelussa
palataan taas Jeesuksen ”pahennusta herättäneisiin neuvoihin”, silmän ja käden poistoineen, jotka Ervastin ymmärrykselle kuvautuvat
pikemminkin selityksinä ja anteeksipyyntöinä toisten puolesta. Eläytyen Jeesuksen sanoihin hän kuvailee henkisen tien
kulkijan elämää ja mahdollisia käytännön ratkaisuja. Joten - vaikka se onkin vielä melko
harvinaista - jos opetuslapsi on sellainen, jonka sydän on tulvillaan
rakkautta, hän on oikeutettu heittämään päältään arvon tai aseman, jonkin kyvyn, lahjan, työn tai projektin, jos se on
muodostunut kiusaksi - ei kiusaajaksi. Ihmiselle, joka tahtoo olla nöyrä ja
yksinkertainen, palvella välittömästi, mennä ihmisten luo ollakseen yksinomaan
veli kaikkien kanssa. Tällä tavoin
Jeesuksen sanat olivatkin kuin niiden puolustusta, joiden oli pakko rikkoa
jotakin itsessään. Ja näkemyksensä ikään kuin täydentyy toisessa kohtaa, ajatuksissa
jotka koskevat ihmisenä vastuullisuutta: "Ihmisen ei pidä paeta elämää, eikä
kaivaa leiviskäänsä maahan...Kiusaukset ovat meidän kouluamme, kasvattavat
meitä, ja antavat voimaa kun ne voitamme."
Viimeiseen
säkeeseen ja sen sanamuotoihin liittyen on oppilaalla selvästi ollut myös pohdittavaa.
Sanat ”muun tähden kuin huoruuden” on muutettuina sanoiksi ”sen lisäksi, että
itse on syypää haureuteen”. Mietintänsä kilpistyykin kysymykseen: Kieltääkö
Jeesus kokonaan avioeron, joka Mooseksen lain mukaan oli luvallinen? Opettaja vastaa myöntävästi, mikäli on kysymys
ihmisistä, jotka pyrkivät taivasten valtakuntaan. Mutta Ervastin ajatteluun sisältyy aina myös tietty lempeys, suhteellisuudentaju ja luonnollisuus. Niinpä hän jatkaa, oppilaan
toiseen kysymykseen vastaten, että asia saa tietysti käänteen, jos toinen
osapuoli on onneton ja haluaa erota. ”Mutta
opetuslapselle itselleen ei ole olemassa aviollista onnettomuutta. Elämäntoverinsa
on annettu hänelle koulukumppaniksi, jonka kanssa hänen on ennen muita opittava
elämään sovussa ja rakkaudessa. Hän ei siis kaipaa avioeroa. Jos hän taas
aktiivisena toimijana eroaisi aviopuolisostaan, tekisi kaksinkertaisen synnin:
ensiksikin hänen eroamisensa todistaisi, että hän itse on kääntänyt silmänsä
toiseen, ja toiseksi hänen eroamisensa saattaisi puolison mahdollisesti
kaipaamaan uutta puolisoa eli toisin sanoen tekemään aviorikoksen.” Ervast ei myöskään
unohda mainita, että kaikissa tapauksissa ratkaisu on kuitenkin aina enemmän
tai vähemmän kunkin omantunnon varassa, sillä opetuslapsi on omantunnon
ihminen.
Vaikka
Ervastin ja hänen toverinsa välinen keskustelu parisuhteen eettismoraalisista
kysymyksistä heijasteleekin oman aikansa
arvo-, normi- ja viestikulttuuritaustaa, samat kysymykset puhuttavat yhä, hakien ja löytäen vuorisaarnan hengen mukaisia
vastauksia, yksityisten ihmisten kesken ja monenlaisilla foorumeilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti