Kolmas käsky,
älä vanno, kuvautuu oppilaalle alkuunsa hieman outona tai ainakin vieraana
elämänohjeena, ainakaan hän ei ole vannomisen suhteen asiaa niin päin ajatellut.
Ovathan yhteiskunnat ja kulttuurit pitkälti
aina rakentuneet valoille ja vannomisille. Opettaja
tuo esiin, ettei Jeesus puhukaan ”koko yhteiskunnasta”, vaan kohdistaa sanansa
niille, jotka pyrkivät henkeen ja haluavat häntä seurata. Ja hän ottaa asiaa valaistakseen esille
kysymyksen, minkä tähden ensimmäisiä kristittyjä vainottiin Rooman
valtakunnassa, vaikka siellä vallitsi uskonvapaus? Heitä vainottiin ja
ahdistettiin valtakunnan turvallisuudelle vaarallisina, koska kieltäytyivät
tekemästä valaa Rooman lipuille, eli kieltäytyivät sotapalveluksesta ja
uskollisuusvalasta keisarille. Heidän uusi uskonsahan oli sellainen, että järkyttäisi
maailman järjestystä perustuksia myöten. Oppilas huomaa saaneensa uuden ja
kiintoisan kuvan ensimmäisistä kristityistä, ja uskoo heistä tulevan mitä
mielenkiintoisimman ilmiön historiassa. Mutta silti hän tuo myös esiin, ettei siltikään
periaatteellisesti kolmannesta käskystä ymmärrä, mitä Jeesuksella oli vastaan
valantekoa, joka hänen mielestään oli vain muodollinen asia. Opettaja ei pidä
valantekoa muodollisena seikkana. Niinpä kun ihminen sitoutui virkatoimissaan
noudattamaan määrättyjä sääntöjä ja ohjeita, hän ei voinut olla pintapuolinen
valansa suhteen. Kuta rehellisempi, tunnollisempi
hän oli ihmisenä, sitä merkittävämpi oli hänelle hänen valansa. Oppilas myöntää
tämän, mutta toteaa valan koskevan asioita, joita tuo ihminen muutoinkin
noudattaisi. Harvoin se johtikaan ristiriitaan, opettajan mielestä, mutta
niinkin oli mahdollista tapahtua. Hän kertoo esimerkin papista, joka oli
kadottanut uskonsa helvettiin, ikuiseen kadotukseen ja joihinkin muihin kirkon
dogmeihin, mutta omaksunut sen sijaan jälleensyntymisen, ollen löytämästään
valosta haltioissaan ja olisi puhunut siitä mielellään tehtävissään. Sitä hän
ei kuitenkaan uskaltanut, koska olisi menettänyt virkansa, eikä olisi voinut
enää elättää perhettään, koska ei ollut muuta työtä eikä ammattia.
Oppilas
kysyy, tahtoiko Jeesus siis pelastaa seuraajiaan tuollaisilta ristiriidoilta.”Kyllä
niinkin, vaikka käskyllä itsessään on toinen lähtökohta”, opettaja vastaa. Se
lähtökohta perustui hänen mukaansa siihen, että henkiolentona ihminen oli
itsenäinen ja vapaa; hänen ei pitänyt sitoa itseään toisen orjaksi
tulevaisuuteen nähden, vaan aina säilyttää omatuntonsa vapaana ja puhtaana,
kuten Jeesus oli opetuslapsilleen neuvonut.
Oppilaan
mieleen nousee, eikö ihminen voi luvata mitään, edes itselleen. Opettajan
mielestä vapaaehtoinen, iloinen lupaus, kun muistaa ottaa huomioon, että aina
voi tulla todellisia esteitä, on aivan luonnollinen ihmisten kesken. Sellainen
lupaus ei ole vala, sillä siinä ihminen ei luovu vapaudestaan luovuttamalla
vallan itsensä yli toiselle. Ja mitä tuli lupauksiin itselleen, niin se oli
jokaisen omantunnon ratkaistavissa. Ja lupaus oli syytä tehdä aina korkeammalle
itselle, joka ei koskaan vaatinut mitään omatunnon vastaista. Tärkeää oli myös oppia
noudattamaan tuollaisia päätöksiään ja olemaan samalla ”uskollinen pienessä”. Vähitellen
elämä voi uskoa hänelle suurempiakin
tehtäviä. Kun ihminen alkaa seurata Jeesusta, ja seurata vuorisaarnaa, elämä muuttuu
ihmiselle kouluksi, jossa hän oppii pitämään sanattomat sanansa itselleen, omia
lujia päätöksiään ja lupauksiaan, Ervast selkiyttää.
Kolmas käsky
on kaikessa yksinkertaisuudessaan samalla hienosyinen, moneen suuntaan ja
tasoon avautuva. Se tuo mieleen myös vanhoja sanontoja ja arjen viisauksia,
kuten ”vannomatta paras”, ”parempi katsoa kuin katua”… Kirjassa keskustelijat huomaavat
olevansa yksimielisiä siitä, ettei käsky tarkoita pelkästään valantekoa, vaan siinä
piilee neuvoja myös puhumisen suhteen. Ei pitänyt käyttää kieltään väärin,
puhua pahaa ja turhia. Turhista sanoista sai vastata, Jeesuksenkin mukaan,
olihan puhekyky sitä varten, että hän ”totuuden tunnustaisi”. Joka ei osannut vaieta
oikealla ajalla, ei osannut puhua tottakaan aikanaan. Totuuden puhujalle oli siis tunnusomaista
myös oikea vaikeneminen. Loppuriveillä Ervast vielä toteaa, että toden puhujat,
esimerkiksi suuret runoilijat, ovat harvasanaisia jokapäiväisessä elämässään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti