Kirjan oppilas on pohdinnoissaan
päätynyt siihen, että Jeesus puhuessaan ”laista ja profeetoista”, tarkoittaa Mooseksen
lakia. Opettajan näkökanta on toinen. Jeesushan ei olisi väittänyt, että taivas ja
maa katoavat, ennen kuin pieninkään piirto laista, jos hän olisi Mooseksen
lakia tarkoittanut. Hän tunsi lain tarkkaan, mm. kuinka se järjesti
juutalaisten jokapäiväisen elämän. Eikä
hän pitänyt sen kaikkia ohjeita oikeina tai suotavina, esimerkiksi sabbatin
pyhittämistä. Luonnollisesti Jeesus myös tiesi toisilla kansoilla olevan omat
lakikirjansa. Ja mikä merkittävää, Jeesus puhui lain yhteydessä myös profeetoista.
Jeesuksen
kieli oli aramea, ja hän ilmeisesti käytti laista puhuessaan sanaa, joka
vastasi hebrealaista toraa. Samalla nimellä juutalaiset nimittivät
lakikokoelmaansa, aluksi viittä Mooseksen kirjaa ja myöhemmin Mooseksen kirjoja
että profeettoja yhdessä, mutta tora oli pyhä nimitys ja sillä
käsitettiin Jumalan säätämää, aikojen alusta saakka elämässä ja luonnossa
olevaa lakia, joka ensin oraakkeleiden, sittemmin profeettain, kuten Mooseksen
kautta tuli ihmisille tunnetuksi. Jumalallinen, kaikille ihmisille yhteiseksi
annettu elämänlaki säilyy, sillä se juuri taivasta ja maata ylläpitää ja
elähyttää. Niin, että se tulee aikain
saatossa kohdattavaksi ja käytäväksi läpi syvyydessään ja korkeudessaan myös
eri uskonnoissa. Sen vuoksi Jeesus ei tullut ”lakia” tyhjäksi tekemään, vaan
täyttämään. Noilla sanoillaan hän samalla ilmoittaa antavansa kuulijoilleen muutamia käskyjä, jotka kuuluvat niille, jotka elävät taivasten valtakunnassa. Niiden
käskyjen noudattaminen tulisi avaamaan hänen seuraajilleen uuden elämäntien ja
maailmankatsomuksen. Niiden välityksellä saattoi uusi aika alkaa ei ainoastaan
yksilöiden, vaan kansojen ja ihmiskunnan historiassa. Sen tähden niiden
älyllinen, järkiperäinen teroittaminen ja opettaminen oli tärkeää ja
välttämätöntä, Ervast opastaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti