Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Pirjo Rossi: SAMPORETKI 1. Runoelma (Pekka Ervast Kalevalan avain/Samporetki/ johdanto-osa Ilmarinen ja Sampo)


SAMPORETKI
1. Runoelma (Kalevalan avaimen mukaan)

JOHDANNOKSI (luvusta Ilmarinen ja Sampo)
Oli Pohjolan retkien
perimmäisenä tarkoituksena
Kalevalan mytologiassa
Sammon takaisin hankinta
niinpä avaimista tärkein
Kalevalan ymmärtämiseen
onkin avain Sammon merkitykseen.
Yleisesti on ajateltu
Sammon olleen jotakin sellaista
joka syntyy ankaran työn avulla
liittyen älyvoimiin ihmiskunnassa
tällöin Sampo olisi kulttuuri
jonka vauraus teki mahdolliseksi
ja kyllähän runoissa kerrotaan
pääsi Pohjolan väki
Sammon turvin vaurastumaan
vaikkei yleiseen hyvään se johtanutkaan
tästä kalevalaiset
suuren haitan koituvan näki.
Jos Sampo olisi tarkoittanut
vain elinkeinoa tieteitä taiteita kulttuuria
ei Sammon toisinto olisi kysynyt Ilmariselta
ylivoimaista ponnistelua
niinpä ei hän siihen pystynyt
aikonut eikä ryhtynyt
vaan Sammon ryöstäminen
jäi tehtäväksi Kalevalan sankareiden
mikä seikka osoittaa
Sampoon kätkeytyvän
vieläkin syvemmän merkityksen.
Mikä on siis sampo?
On ratkaisu arvoituksen
merkityksessä syvemmässä
perimätiedon aikakausien viisauden
jonka mukaan se tarkoittaa
tietoutta ja viisautta
kehittyneempien olentojen
ihmisten kaltaisten
muualta tänne tuomaa
mysteeriokoulua Valkoisen Veljeskunnan
alkuperäisten tietäjäin luomaa
jossa yksilöt ihmiskunnan saavat opetusta
voidakseen itseään kasvattaa
salaperäistä aurinkoruumistaan rakentaa
saavuttain samalla luonnon ja elämän lakien
syvempää tuntemusta.
Oli huomattu kuitenkin
vääriin käsiin joutuneen
paljon tiedon ja viisauden
käytettäväksi vain omaksi hyödykseen
sen noustessa luonnosta alemmasta
jonka vuoksi mestarit opettajat
valkoisten voimien herrat
olivat päättäneet pelastaa
mitä oli pelastettavaa
estääkseen ihmiskuntaa tuhoutumasta.
Niin lähtivät kalevalaiset
Väinämöinen Ilmarinen ja Lemminkäinen johtajinaan
pimeään Pohjolaan
Sammon takaisin hankintaan.
Näin olen kokenut lukijana
on Kalevalan sisältö suoraa
ja vertauksellista
monitahoista monikerroksellista
kulkee runoissa monta teemaa
monta sävelkorkeutta
ovat tarinat tulkittavissa
niin yksilöiden kuin yhteisöjenkin kannalta
tapahtumina eilen tänään ja tulevassa
kattaen inhimmillisen psykologian
kulttuuriarvot ja eettisen pohdinnan
laajentuin voimiin
henkisen maailman.
Sekin on huomion arvoista kiintoisaa
kun kirjassa todetaan tarinan Sammosta
viittaavaan kaukaiseen historiaan
suomalaisten tietäjäin muistona
muiden kansojen muinaismuistojen
kanssa yhdenmukaisena
suureen sotaan Atlantis-mantereella.
Entä mikä on Pohjola
symbolisesti
hengen kannalta?
Se tarkoittaa fyysistä maailmaa
fyysistä ruumista
johon korkein tieto on piilotettuna
pitää paikkaansa sanonta
niin ylhäällä kuten alhaalla
sillä olemme mikrokosmoksia
ajatuksemme tunteemme vastaavat
makrokosmoksen ajatuksia sekä tunteita
niinpä ihminen itseään tutkien
löytää yhtymäkohdan ja liitoksen
ajatus- ja tunne-elämään maailmankaikkeuden
näin ilmoittaa Jumala ihmiselle itseään
kaiken aikaa hänen järjessään.
Ja mitäpä muuta on Pohjan neito
kuin ihmiskunta laajana tajuntana
ja yksilön kannalta - ihmisen sielu
kehon ja elämän ollessa asuntona
kun taas neitoa kosivat Kalevan sankarit
kehitysvoimia edustavat
jotka ihmissielua kasvattavat
ja samalla ihmiskuntaa uudistavat.
Mutta ennen kuin lähdetään Sampo-retkelle
on syytä katsoa
mitä tapahtui Pohjolan häissä Ilmariselle
ja rinnastettuna kullekin totuudenetsijälle.

(Pirjo Rossi : Elämän tenho)

Sepän paja (Riuttalan kotoiseutumuseo)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti