Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Pirjo Rossi: SAMPORETKI 8. Runoelma (Kalevalan avain/Samporetki/Sammon ryöstö)



SAMPORETKI
8. Runoelma (Kalevalan avaimen mukaan)
SAMMON RYÖSTÖ
On Sampo – aurinkokeho - täysin valmis vasta
kun tuliruumis on päässyt syntymään ilmaruumiista
kun on jumalankuvaksi tehty
myös näkyvä keho ihmisen
tuo käyttöväline fyysinen
jonka puitteissa elää ja toimia
tässä vaiheessa vihitty huomaa kohtaavansa
helvetin synkimpiä voimia
ja kokee silti profeettain lailla Jumalaan turvaavansa.
Piilevät fyysisen ruumiin
ja sen kaksoispuolen kätköissä
tiedon ja vallan salat
jotka suurella työllä aukeavat
eikä viisaus muinaissuomalainen
voinut pitää pyrkijää todellisena tietäjänä
ellei hän niitäkin voimia tuntenut
hallinnut ja hyvyyden puolelle lunastanut
sillä joitakin näistä voimista
voitiin herättää itsekkäissä tarkoituksissa
kysymyksen ollessa pahimmillaan
mustasta magiasta.
Voi oivaltaa hyvin aurinkoruumiin ja Sammon merkityksen
kun muistaa ihmisen olevan mikrokosmoksen
pienoiskuvan aurinkokunnasta
niin että fyysinen kehonsa
kosmoksen suureen kehoon vertautuu
ja niin kuin tuolloin heijastaa järki ihmisen
suurta järkeä Logoksen
samoin vastaavat ihmisen aivot
laajaa kenttää kosmoksen aivojen
ja siihen suhteutuu
jolloin Jumalan puhdas järki
voi ihmisen aivoja käyttää
niin myös ihmisen rakkaus on
osa Jumalan rakkaudesta
ja siitä heijastuu
sydämen vastaissa maailman sydäntä
niin muodoin myös Jumalan myötätunto ja sääli rajaton
voi ihmisen sydämen kautta ilmetä.
Mutta eivät sydän ja pää ainoastaan
ole luotu makrokosmoksen kaikuun vastaamaan
on ihmisen kehossa useita voimakeskuksia
muitakin tsakroja tavallaan vahvempia
vaan ei tehtävältään päätä tai sydäntä alempia
niin kuin ei luonnossa muutenkaan ole
parempaa tai huonompaa
vaan sen suuressa taloudessa kaikki on hyvää
jokainen asia omalla paikallaan
hoitamassa tarkoitustaan
ja jos ne arvoasteisiin pitäisi luokittaa
voisimme päinvastoin kutsua
alempain tsakrojen voimia korkeammiksi
koska ne syvällä ollen osoittautuvat usein
vaikeimmin voitettaviksi.
Draamallisella tavalla
mukaansa tempaavalla
kuvaa Kalevala
tuliruumiin muodostamista
Sammon omakseen ottamista
joka valkoisessa magiassa
sisältä päin tapahtuu
näkymättömän maailman puolelta toteutuu.
”Meren selvän soudettuaan”
saapuvat uroot Pohjolaan
astuvat tupaan
kysyy Pohjolan emäntä
mitä miehillä asiaa
sanoo Väinämöinen suoraan
heidän tulleensa Sampoa jakamaan
ei tule se kuuloonkaan Louhen mielestä
ilmoittaa Väinämöinen heidän vievänsä
sitten Sammon kokonaan
siitä pahastuneena Louhi aseisiin miehensä komentaa
istuu Väinämöinen soittamaan kanneltaan
uni leviää Pohjolan väkeen
lähtevät kivimäkeen
kirjokantta noutamaan.
Väinämöinen hyrähtelee
Ilmarinen voitelee saranoita ja lukkoja
ovet vahvat auki ponnahtelee
ja Lemminkäisen tehtäväksi jää
Sampo maasta ottaa
yheksän sylen syvästä yrittää
vaan ei lähe se hartiavoimin
ovat juuret kuin tukkoja
vasta vankalla härällä juuret sen irtoaa.
Vievät Sammon purteen
lähtevät hyvillä mielin kulkemaan
ja kun laulamaan innostuu Lemminkäinen
neuvoo Väinämö odottamaan
kunnes tultaisiin lähemmä kotia
vielä on vaaroja tarjona ehkä myös sotia.
Kun vielä ajattelee mitä tapahtuu
suhteessa Jumalaan Sampoa haettaessa
aurinkoruumista rakennettaessa
niin Pohjolan häissä
ja etenkin vesiruumiin syntyessä
ihminen ojentaa Jumalalle sydämensä
ilmaruumiista luodessaan
kannelta soittaessaan
hän päänsä Luojalle antaa
tällöin on kaksi Sammon juurta esiin kaivettu
kaksi tsakraa kaikkeuden suuntaan pyörimään aktivoitu
ja vaikkei runossa muita mainitakaan
esteettisistä syistä näin oletetaan
yhtä tärkeitä ovat nuo loputkin Sammon juuret
voimakeskukset eetteriset
ja niitä vastaavat ganglionit moninkertaiset
yhdeksän porttia ovat taas yhdeksän kehon aukkoa
on ihminen yhdeksän portin kaupunki
sanotaan intialaisissa pyhissä kirjoissa
on ihminen pyhän hengen temppeli
todetaan myös yleismaailmallisesti.
Nukuttaessaan soitollaan uneen Pohjolan väen
ja laulullaan tukena Ilmarisen
yhdeksät portit avaa
se merkitsee herruuden saamista
yli fyysisten aistinten
on keholla oma tajuntansa
eikä pyrkijä pääse kehonsa herraksi
ellei hän koe ja kohtele sitä olennoksi eläväksi
jolloin on mahdollista hallita aistimensa
sulkea milloin tahtoo
avata silloin kun haluaa
mikä tarkoittaa
antaa Jumalan itsessään nähdä
ja kuulla mitä on hänellä kuultavaa.
Lemminkäisen saamasta tehtävästä
nostaa Sampo päivänvaloon Pohjolan kivimäestä
voi ymmärtää ytimen ja se on -
koko kehoa ihmisen
tulee elähdyttää rakkauden
sen kaikkia voimakeskuksia
tämä tapahtuu käärmetulen kundaliinin avulla
tätä tulta kutsuu Kalevala Pohjolan hyväksi häräksi
vahvuuden tunteeksi pelottomuuden nimitykseksi
ajatukseksi jonka myös Jeesus on lausunut
minä olen maailman voittanut
tai sanoin runoilijan roomalaisen
”si illabatur orbis
ille impavidum ferient ruinae
niin voittamattomaksi
niin pelottomaksi niin vahvaksi
hän itsensä tuntee”
ainakin alussa
ja pian hän oppii myös tarkemmin erottamaan
mikä tunteessa kantaa mikä on illuusiotaan.
Vain rakkaus ja Lemminkäinen Sammon tarinassa
on oikeutettu herättelemään
näin suurta voimaa ruumista läpäisemään
muuten se voima vie pyrkijän totuuden etsijän
käyttämään kykyään
näennäisesti yliluonnollista
itsekkyyden palvontaan jopa mustaan magiaan.
Niin käskee Väinämöinen Sammon
aurinkoruumiin valmiiksi muodostetun
fyysisen ruumiin kätköistä otetun
sen aineksista ja avulla tehdyn
pitkin matkaa luodun ja rakennetun
heti kotiin kuljettamaan
onhan suuri työ loppuun saatettu
fyysinen tajunta palvelijanaan
ken ymmärtämättä jättäisi ihmisen ilon
työn semmoisen suoritettuaan.
On kuitenkin huomioitava
mitä kodilla tarkoitetaan
ei voi päivätajunta pitää Sampoa omanaan
se sijaitsee ihmisen sisätajunnassa
näkymättömässä maailmassa.

(P.R : Elämän tenho)

"Sampo" - ihmisen päätä muistuttava kivi lähimetsässä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti